Spring naar inhoud

Algemene voorwaarden Persoonsalarm Altide

1 november 2023

Artikel 1: Definities

Altide: Altide B.V., ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 70483698;
Abonnee: ieder natuurlijk persoon die een offerte aanvraagt bij Altide of waarmee Altide een Overeenkomst aangaat;
Partij: Altide of Abonnee;
Partijen: Altide en Abonnee tezamen;
Algemene Voorwaarden: de Algemene Voorwaarden Persoonsalarmering van Altide;
Overeenkomst(en): een Overeenkomst tussen Altide en Abonnee;
Apparatuur: de apparatuur die bij cliënt is geïnstalleerd en die nodig is voor de uitvoering van Diensten, zoals maar niet uitsluitend een knop voor personenalarmering;
Diensten: alle door Altide aangeboden diensten.

Artikel 2: Toepasselijkheid van de Algemene Leveringsvoorwaarden

  1. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Diensten die Altide aan Abonnee levert.
  2. Altide is gerechtigd de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. De Abonnee wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Artikel 3: Aanvang duur en einde van de Overeenkomst

  1. De Overeenkomst komt tot stand door ondertekening van het aanvraagformulier door Abonnee. De Overeenkomst wordt tevens geacht tot stand te zijn gekomen indien Altide met de dienstverlening aan Abonnee is begonnen dan wel indien de Apparatuur is aangesloten dan wel geactiveerd.
  2. De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
  3. De Overeenkomst kan door beide Partijen op elk moment en om elke reden tegen het einde van de maand worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand.  Opzegging door Abonnee geschiedt schriftelijk middels het formulier op de website van Altide.
  4. Na het verstrijken van de opzegtermijn stopt Altide met het verlenen van Diensten aan Abonnee.
  5. In geval van uitgeleende Apparatuur zorgt Abonnee ervoor dat Altide de uitgeleende Apparatuur binnen twee weken ontvangt. Indien Abonnee de Apparatuur niet tijdig terug stuurt, dan brengt Altide de kosten van de Apparatuur in rekening. Altide kan de Apparatuur tevens op laten halen. De gemaakte reiskosten worden dan in rekening gebracht.

Artikel 4: Tarieven

  1. Abonnee is bij het aangaan van een overeenkomst de volgende kosten verschuldigd:
    - eenmalig de kosten voor het aansluiten van de Apparatuur (normaal tarief dan wel spoedtarief);
    - per maand de abonnementskosten.
  2. De overeengekomen tarieven zijn inclusief BTW.
  3. Altide is gerechtigd jaarlijks per 1 januari de overeengekomen tarieven te indexeren conform de ConsumentenPrijsindex (CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
  4. Altide is gerechtigd de tarieven tussentijds te wijzigen.
  5. Altide zal Abonnee van een indexatie dal prijsverhoging op grond van artikel 4.2 dan wel 4.3 van deze Algemene Voorwaarden tijdig voor het ingaan van het nieuwe tarief op de hoogte stellen.
  6. Indien Abonnee zich niet kan vinden in de indexatie dan wel prijswijziging, dan mag de Abonnee de overeenkomst opzeggen. Artikel 3 is hierbij van toepassing.
  7. Indien de Abonnee nog voor de aansluiting van de Apparatuur de Overeenkomst opzegt, dan is de Abonnee de kosten voor het aansluiten van de Apparatuur (normaal tarief dan wel spoedtarief) alsmede de abonnementskosten voor de eerste maand verschuldigd.
     

Artikel 5: Automatische machtiging

  1. Abonnee verleent Altide machtiging voor automatische incasso van de abonnementskosten en voor de kosten voor het aansluiten van de Apparatuur.
  2. Altide incasseert maandelijks om en nabij 24e van de maand de abonnementskosten voor de lopende maand. 
  3. Indien geen automatische machtiging verstrekt wordt, kan Abonnee tegen meerkosten maandelijks een factuur ontvangen. De factuur dient binnen 30 (dertig) dagen na dagtekening te zijn voldaan. 
  4. Indien de automatische incasso is gestorneerd dan wel de factuur niet tijdig wordt voldaan, dan is Altide gerechtigd vanaf dat moment zonder ingebrekestelling of nadere aankondiging de wettelijke (handels)rente te berekenen over de niet voldane abonnementskosten. Abonnee is in dit geval tevens administratie- of inningskosten alsmede eventuele kosten van een deurwaarder en/of gerechtelijke procedure verschuldigd. 

Artikel 6: Klachten over dienstverlening

Een Abonnee kan klachten over de dienstverlening van Altide melden conform de klachtenregeling van Altide.  Klachten over de dienstverlening van andere zorgorganisaties worden door Altide niet in behandeling genomen.

Artikel 7: Apparatuur

  1. De Apparatuur ten behoeve van persoonsalarmering wordt aan Abonnee in bruikleen gegeven en blijft derhalve eigendom van Altide. De Apparatuur ten behoeve van mobiele alarmering en lifestylemonitoring wordt gekocht en wordt derhalve eigendom van Abonnee.
  2. De gekochte Apparatuur kent een fabrieksgarantie.
  3. Abonnee wordt geacht als een goed huisvader voor de Apparatuur van Altide te zorgen.

Artikel 8: Storingen aan Apparatuur

  1. Storingen aan de Apparatuur dienen zo spoedig mogelijk door Abonnee bij Altide gemeld te worden. 
  2. Altide neemt binnen vier (4) uren na de melding van een storing contact op met Abonnee. Altide bepaalt in overleg met Abonnee of er sprake is van een urgente storing.
  3. In geval van een urgente storing zal Altide binnen 24 uur voor herstel dan wel vervanging van de Apparatuur laten zorgen. Als er geen sprake is van een urgente storing, dan zal Altide op werkdagen en indien mogelijk binnen 48 uur voor herstel dan wel vervanging laten zorgen.
  4. De kosten van herstel dan wel vervanging van de Apparatuur zijn voor rekening van Altide tenzij:
    - het niet door Altide dan wel onder haar verantwoordelijkheid geïnstalleerde Apparatuur betreft;
    - herstel of vervanging nodig is doordat Abonnee dan wel derden buiten Altide niet zorgvuldig met de Apparatuur is omgegaan;
    - herstel dan wel vervanging nodig is als gevolg van buiten komend onheil, zoals maar niet uitsluitend brand, lekkage, blikseminslag en fluctuaties in de netspanning;
    - herstel dan wel vervanging nodig als gevolg van werkzaamheden uitgevoerd door derden zonder toestemming van Altide;
    - herstel dan wel vervanging nodig is in verband met het opzeggen van de vaste telefoonlijn dan wel het overstappen naar een andere telefonie- dan wel internetprovider.  
  5. In geval van herstel dan wel vervanging van de Apparatuur tijdens weekenden wordt een toeslag op het uurloon in rekening gebracht. 

Artikel 9: Aansprakelijkheid

  1. Altide is aansprakelijk voor directe schade die de Abonnee wordt geleden als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Diensten door Altide, door zijn medewerkers en/of ingehuurde derden en/of door zijn onderaannemer(s), indien en voor zover de schade onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering van Altide valt en door de verzekeraar wordt vergoed.
  2. Abonnee vrijwaart Altide voor alle gevolgschade, bedrijfsschade, immateriële schade en overige indirecte schade die door of bij de uitoefening van de Diensten door Altide, door zijn medewerkers en/of ingehuurde derden en/of door zijn onderaannemer(s) aan Opdrachtgever, de cliënten van Opdrachtgever en/of aan derden wordt toegebracht, tenzij er sprake is van opzet en/of grove schuld door Altide, diens medewerkers, ingehuurde derden en/of onderaannemer(s).
  3. Altide is nimmer aansprakelijk voor schade welke is veroorzaakt door;
    - het niet goed functioneren van de telefoon- dan wel internetverbinding van Abonnee;
    - een (landelijke) storing van het telefoon- dan wel internetnetwerk dan wel een storing van het telefoon- en internetnetwerk van Altide buiten de schuld van Altide om;
    - fouten in de gebruikte Apparatuur;
    - het niet juist gebruiken van de Apparatuur door Abonnee;
    - het niet werken van de Apparatuur door het niet tijdig vervangen van de benodigde batterijen;
    - het niet tijdig kunnen verlenen van benodigde zorg aan Abonnee doordat er geen toegang tot de woning kan worden verkregen;
    - een niet adequate opvolging bij Abonnee door derden dan Altide.

Artikel 10: Overmacht

  1. Ingeval van een niet-toerekenbare tekortkoming in de zin van artikel 6:75 BW mag Altide haar Diensten opschorten. Na onderling overleg zal vervolgens worden vastgesteld of de niet uitgevoerde Diensten alsnog zullen c.q. kunnen worden uitgevoerd dan wel worden opgeschort.
  2. Onder overmacht in het kader van deze overeenkomst wordt in ieder geval verstaan: oorlog, revolutie en/of enig daaraan gelijk te stellen toestand, stroomstoringen, storingen in elektronische communicatielijnen, brand, ontploffing en andere calamiteiten, waterschade, overstroming, aardbeving en andere natuurrampen, overheidsmaatregelen gebrek aan personeel, staking van personeel, pandemie, ziekte van personeel en ongeschiktheid van producten en/of diensten.
  3. Indien een Partij langer dan negentig (90) aaneengesloten dagen in overmacht verkeert, heeft de andere Partij het recht de Overeenkomst te ontbinden.

Artikel 11: Bescherming van (persoons)gegevens en geheimhouding

  1. Abonnee zorgt ervoor dat Altide de beschikking heeft over correcte persoonlijke en medische gegevens voor de correcte alarmafhandeling. Tevens zorgt Abonnee ervoor dat Altide beschikt over de juiste contactgegevens voor een adequate alarmopvolging.
  2. Altide draagt er zorg voor dat de gedeelde (persoons)gegevens zorgvuldig en met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving, waaronder maar niet uitsluitend de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), worden behandeld. In het privacyreglement is uitgewerkt hoe Altide met persoonsgegevens omgaat.
  3. Altide zal vertrouwelijk met gedeelde (persoons) gegevens omgaan. 
  4. Bij Altide binnenkomende gesprekken kunnen worden opgenomen. Deze opnames zijn uitsluitend voor intern gebruik. Na drie (3) maanden worden de opnames gewist.

Artikel 12: Overdracht van rechten en derden

  1. Altide is gerechtigd de rechten en verplichtingen uit deze overeenkomst zonder schriftelijke toestemming van Abonnee aan een derde over te dragen.
  2. Altide is bevoegd derden in te schakelen bij de uitvoering van de Overeenkomst. Altide zal er zorg voor dragen dat door deze derden zoveel als mogelijk of noodzakelijk dezelfde contractuele bepalingen worden nageleefd.

Artikel 13: Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op het abonnement alsmede op de Algemene Voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
  2. Eventuele geschillen worden  beslecht door de bevoegde rechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Assen.