Thuismonitoring
Op afstand zorg verlenen
Op afstand zorg verlenen, op het moment dat de cliënt hierom vraagt of nog voordat hij zelf klachten ervaart. Dat kan met thuismonitoring. Bij medisch servicecentrum Altide zorgen wij ervoor dat je cliënt of patiënt optimale ondersteuning krijgt: van eenvoudig advies tot complexere hulp op afstand. Bijvoorbeeld bij chronische aandoeningen: voor ziekenhuizen op het gebied van oncologie, COPD en hartfalen of het voorkomen van ziekenhuisopname door ondersteuning van de huisarts. Ook wordt thuismonitoring meer en meer ingezet bij leefstijlverandering.
Monitoring van vitale waarden
De patiënt meet, in de meeste gevallen thuis, zelf zijn vitale waarden, zoals hartslag, saturatie en lichaamsgewicht of andere waarden die van toepassing zijn voor het ziektebeeld. Die waarden komen automatisch in een app of die voert de patiënt in. Ook kan de patiënt vragenlijsten invullen over het welbevinden en de eigen gezondheid.
Centraal dataplatform
Alle meetwaarden en antwoorden van de patiënt komen via verschillende applicaties binnen bij ons thuismonitoringsteam. Onze verpleegkundig zorgcentralisten in dit team houden deze gegevens nauwlettend in de gaten, zowel lichaamswaarden als de psychosociale gesteldheid. Wanneer een waarde afwijkt, voor iedere patiënt vooraf individueel in te stellen, ontvangt de verpleegkundige van Altide een signaal. Die beoordeelt dit signaal en schakelt indien nodig de juiste zorgprofessional in: een medisch specialist voor behandeladvies, de huisarts voor een consult of een wijkverpleegkundige voor een beoordeling thuis.
Thuismonitoring stimuleert de eigen regie van de patiënt en vergroot het vermogen om zelf te reageren op veranderingen in de gezondheid. Alle adviezen worden vastgelegd in één centraal platform. Dit levert waardevolle data op voor het verbeteren van zorgprocessen.
Zo doen we dat
- Onze verpleegkundig zorgcentralisten voeren de monitoring op afstand volgens de richtlijnen die we samen met jou afstemmen. Voor elk zorgpad maken we samen heldere werkafspraken en protocollen, zodat de zorg aansluit bij jouw wensen en die van de patiënt.
- Tijdens kantoortijden, of op andere afgesproken momenten, beoordelen onze verpleegkundigen de binnengekomen signalen in de app. Als er aanleiding is, nemen we contact op met de patiënt om eventuele klachten te bespreken. Bij een ‘niet-pluisgevoel’ schakelen we directe de juiste zorgverlener in.
- Altide kan de monitoring volledig voor je uitvoeren als totaaloplossing. Daarnaast denken we graag mee in het ontwerp of de testfase van een nieuw digitaal zorgpad. Ook het volledig overnemen van al bestaande monitoring behoort tot de mogelijkheden.
- Wij werken leveranciersonafhankelijk en zijn vertrouwd met zowel grote als kleinere leveranciers van monitoringsoplossingen. Bijvoorbeeld Luscii, Viduet en Sananet.
‘2 keer per week vul ik een digitale vragenlijst in over mijn gezondheid, omdat ik COPD heb. Als mijn toestand verslechtert, gaat de verpleegkundige met mij beeldbellen. Ze zegt dan bijvoorbeeld: “Pas je medicijnen wat aan, pak meer zuurstof, neem je rust.” Het geeft vertrouwen en zekerheid. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn vrouw. En dat is veel waard.’
In de praktijk
Onco-connect
Monitoring COPD
Nieuwe coronabehandeling