Thuismonitoring
Op afstand zorg verlenen
Op afstand zorg verlenen, op het moment dat de cliënt hierom vraagt of nog voordat hij zelf klachten ervaart. Dat kan met thuismonitoring. Bij medisch servicecentrum Altide zorgen wij ervoor dat je cliënt of patiënt optimale ondersteuning krijgt: van eenvoudig advies tot complexere hulp op afstand. Bijvoorbeeld bij chronische aandoeningen: voor ziekenhuizen op het gebied van oncologie, COPD en hartfalen of het voorkomen van ziekenhuisopname door ondersteuning van de huisarts. Ook wordt thuismonitoring meer en meer ingezet bij leefstijlverandering.
Monitoring van vitale waarden
De patiënt meet, in de meeste gevallen thuis, zelf zijn vitale waarden, zoals hartslag, saturatie en lichaamsgewicht of andere waarden die van toepassing zijn voor het ziektebeeld. Die waarden komen automatisch in een app of die voert de patiënt in. Ook vult de patiënt vragenlijsten in over het welbevinden en de eigen gezondheid.
Centraal platform
Alle waarden en antwoorden komen terecht in een centraal platform. Vanuit hier monitoren onze verpleegkundig zorgcentralisten de lichaamswaarden en psychosociale conditie van de patiënt. Bij een afwijkende waarde, voor iedere patiënt individueel vast te stellen, krijgt de verpleegkundige van Altide een signaal. Die interpreteert het signaal en zet de juiste opvolging in. Bijvoorbeeld een medisch specialist van het ziekenhuis voor een behandeladvies, de huisarts voor een consult of een wijkverpleegkundige voor assistentie ter plaatse. Met thuismonitoring stimuleren we de eigen regie van de patiënt en het vermogen om zelf te acteren op gezondheidsveranderingen.
Ondersteuning en instructie
Altide geeft de eerste instructie en adviezen. Zo zorgen we ervoor dat de patiënt zich comfortabel voelt met de apparatuur én zich vertrouwd voelt om de metingen te kunnen doen. Naast de dagelijkse monitoring kunnen wij dag en nacht ondersteunen met een technische servicelijn of helpdesk. Hier kunnen patiënten of zorgverleners naartoe bellen als ze vragen hebben of als er een probleem is met de apparatuur.
Zo doen we dat
- Onze verpleegkundigen zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week aanwezig en voeren de monitoring op afstand voor je uit volgens de met jou afgesproken richtlijnen. Daarvoor maken we samen duidelijke werkafspraken en protocollen per zorgpad.
- Onze verpleegkundig zorgcentralisten bekijken de signalen in de app continu of anders zo vaak als afgesproken. We nemen contact op met de patiënt om eventuele klachten te bespreken mocht blijken dat dit nodig is. Bij een ‘niet-pluis gevoel’ escaleren we gelijk naar de aangewezen hulpverlener.
- Altide kan de monitoring volledig voor je uitvoeren als totaalpakket. Ook kunnen wij de monitoring op onderdelen overnemen, zoals alleen geplande oproepen of juist alleen ongeplande hulpvragen of op specifieke tijden. Ook geven wij advies op de (her)inrichting van het zorg- en logistieke proces.
- Wij werken leveranciersonafhankelijk en werken met grote en kleinere leveranciers van monitoringsoplossingen. Bijvoorbeeld Luscii, Viduet en Sananet.
‘2 keer per week vul ik een digitale vragenlijst in over mijn gezondheid, omdat ik COPD heb. Als mijn toestand verslechtert, gaat de verpleegkundige met mij beeldbellen. Ze zegt dan bijvoorbeeld: “Pas je medicijnen wat aan, pak meer zuurstof, neem je rust.” Het geeft vertrouwen en zekerheid. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn vrouw. En dat is veel waard.’
In de praktijk

Onco-connect

Monitoring COPD

Nieuwe coronabehandeling
