Medicijndispenser
Meer tijd voor zorgprofessionals en therapietrouw verhogen
Een automatische medicijndispenser ondersteunt de cliënt bij het gebruik van medicatie. Zo is de cliënt niet langer afhankelijk van de (thuis)zorg voor het aanreiken van de medicatie. Wanneer je cliënt zelfstandig medicijnen inneemt via een medicijndispenser zoals Medido, dan kan dit apparaat worden aangesloten op onze meldcentrale. Zo is er direct contact met een zorgprofessional op afstand. Zo besparen we jaarlijks vele uren aan wijkzorg. Tijd die besteed kan worden aan andere cliënten.
De medicijndispenser staat vaak bij de cliënt thuis en is door de apotheek voorzien van een baxterrol met de juiste medicatie. Zodra het tijd is om medicijnen in te nemen, geeft het apparaat een geluid- en lichtsignaal. De cliënt drukt op een knop en de medicatie komt in een ingescheurd zakje tevoorschijn. Het enige wat de cliënt nog hoeft te doen, is het innemen van de medicijnen. Wanneer een client de medicatie niet uit de dispenser pakt, komt hier een melding van binnen bij medisch servicecentrum Altide. Onze zorgprofessional belt dan met de cliënt om te vragen wat er aan de hand is. Deze dienst kan uitgebreid en ondersteund worden met beeldzorg voor medicatiebegeleiding.

Zo doen we dat
- Samen met Medido nemen we het hele proces voor je uit handen. Van intake en instructie tot zorgverlening en monitoring. Alles om de cliënten de beste zorg te kunnen bieden.
- De zorgprofessionals van Altide zijn dag en nacht, zeven dagen per week beschikbaar voor zorg, hulp en advies op afstand.
- Als een melding binnenkomt in het medisch servicecentrum, belt de medewerker van Altide de cliënt of, indien nodig, de zorgprofessional om hen te attenderen op de ‘vergeten medicatie melding’. In de meeste gevallen gaat het om vergeten medicatie, geen netstroom, laden van de baxterrol mislukt, medicijnrol niet geladen of uitgifte medicatie niet gelukt.
- Onze zorgprofessionals handelen 75% van de meldingen van a tot z af. Dat betekent dat in nog maar 25% van de gevallen Altide contact opneemt met de zorgprofessional. Die gaat vervolgens naar de cliënt toe om de melding af te handelen.