Spring naar inhoud

Storing bij Tele2 raakt alarmering Altide

Update van de storing (12-1-2025, 11.00 uur) | Storing opgelost

Vrijdagmiddag 10 januari was er een wereldwijde storing bij de SIM-kaarten van Tele2. Hierdoor konden de apparaten voor persoonsalarmering met een SIM-kaart van Tele2 niet alarmeren naar de meldbank van Altide. Mogelijk betreft het ook medicijndispensers.

Update zondag 12 januari, 11.00 uur

Sinds 1.00 uur vannacht is de storing opgelost. Nieuwe meldingen worden weer als vanouds afgehandeld.

Als een alarmapparaat nog een technische storing genereert, neem dan zoals gebruikelijk contact op met het nummer dat onder op het alarmapparaat staat. Via deze weg word je zo snel mogelijk geholpen. 

Het verzoek om geen testmeldingen te doen blijft staan.

We bedanken iedereen voor het begrip en meedenken.

Het alarmapparaat resetten

Blijft het alarmapparaat meldingen maken, dan kan deze worden gereset. Afhankelijk van de leverancier werkt dit als volgt: 

Alarmapparaat Secuvita / Tunstall

  • Stap 1: SIM-kaart halverwege eruit halen 
  • Stap 2: Dan volgt melding ‘SIM-kaart verwijderen’
  • Stap 3: 20 seconden groene knop inhouden
  • Stap 4: Stekker eruit halen en er weer in doen

Alarmapparaat CSI / Telealarm

  • 15 seconden de blauwe knop ingedrukt houden

Alarmapparaat FocusCura

  • Aan de onderkant van het apparaat zit een inkeping met een schuifje. Dit schuifje moet naar de andere kant worden verschoven.
  • Het apparaat zegt vervolgens: ‘console uit’ of ‘console wordt afgesloten’.
  • Verplaats het schuifje na 10 seconden weer naar de andere kant. Het apparaat moet dan weer verbinden met het netwerk.
  • Het linkerlampje onder de alarmknop (blauw), hoort stabiel groen of geel te branden en mag niet knipperen.
  • Rechts zit ook een lampje. Deze brandt nu rood, maar moet na de reset ook geel of groen branden.
  • Zet het schuifje op ‘aan’. Na een tijdje zegt het alarmapparaat ‘signaalsterkte aan’. Dat betekent dat het apparaat klaar is met verbinden.

Update zaterdag 11 januari, 22.00 uur

Na de Tele2-storing van gistermiddag zien we dat de verstoringen afnemen. We werken met maximale bezetting om cliënten zo snel mogelijk te kunnen helpen. Onze zorgcollega's zijn maximaal bijgesprongen om alle alarmen af te handelen.

We constateren dat we minder herhaalmeldingen binnenkrijgen en dat de wachtrij minder wordt. We verwachten dat deze positieve trend zich de komende nacht doorzet. Ook komen nieuwe alarmmeldingen goed binnen en deze kunnen onze zorgcollega’s ook goed afhandelen, al is dat nog wel met vertraging. Die vertraging proberen we te verminderen. Komende nacht werken we daar hard aan, ook samen met onze leveranciers. 

Laat cliënten op dit moment geen testalarmen maken. Hebben medewerkers cliëntgebonden (acute) vragen, dan kan dat gewoon via de reguliere weg. Voor algemene niet-acute vragen heeft het de voorkeur om per mail contact met ons op te nemen. Wij zijn bereikbaar via binnendienst@altide.nl

Zondagmorgen 12 januari komen wij in de loop van de ochtend met een nieuwe update.

Update zaterdag 11 januari, 16.00 uur

We willen alle zorgpartners bedanken voor het begrip, vertrouwen en de fijne berichten die wij tot op heden hebben ontvangen. Samen proberen wij er alles aan te doen om zo snel mogelijk de cliënten te kunnen helpen. Onze zorgcollega's zijn maximaal bijgesprongen om alle alarmen af te handelen. 

Onze IT-collega's staan in nauw contact met onze technische partners. Hierdoor weten wij steeds beter welke alarmeringskastjes in storing staan. Zo kunnen wij gezamenlijk steeds gerichtere acties uitzetten om deze verstoringen te verhelpen. Onze collega's in de telefonische bereikbaarheid beantwoorden veel vragen van cliënten over het resetten en opnieuw aanzetten van alarmeringsapparatuur. 

De huidige situatie is nog steeds niet stabiel en afhandeling is vertraagd. Als gevolg van de Tele2-storing van gistermiddag ervaren wij helaas nog steeds problemen in de afhandeling van alarmsignalen. Wij streven ernaar om voor de nacht met een nieuwe update te komen. 

Advies aan zorgpartners: zet een bericht op je ECD, informeer medewerkers en houd kwetsbare cliënten waar mogelijk goed in de gaten. Laat op dit moment cliënten geen testalarmen maken. Mocht jij of je zorgmedewerker spoedvragen hebben, neem dan vooral per mail contact met ons op. Wij zijn bereikbaar via binnendienst@altide.nl. Zodra wij meer informatie hebben, delen wij dit.  

Update zaterdag 11 januari, 11.00 uur

Als gevolg van de Tele2-storing van gistermiddag ervaren wij helaas nog steeds problemen in de afhandeling van alarmsignalen. Een aantal alarmapparaten van onze technische partners heeft technische problemen en/of geeft veel herhaalmeldingen. Als gevolg hiervan is afhandeling van persoonsalarmen en/of alarmen van de medicijndispensers in ons servicecentrum vertraagd. Er loopt onderzoek naar de volledigheid van de alarmen die binnenkomen. Op dit moment werken wij met onze partners er hard aan om de technische problemen te verhelpen.

Voor spoedvragen kun je contact opnemen via binnendienst@altide.nl.

Update vrijdag 10 januari, 19.30 uur

Op dit moment lijkt de storing bij Tele2 opgelost. De alarmen komen vanaf nu weer zoals gebruikelijk bij onze meldbank binnen. Een groot aantal alarmen dat vanmiddag binnen had moeten komen, komt nu vertraagd bij ons binnen. Deze handelen wij alsnog af.

Wij doen er alles aan om de gevolgen van deze storing zo snel mogelijk te verhelpen, zodat alle alarmen zoals gebruikelijk bij ons binnenkomen en wij cliënten te woord kunnen staan.

Heb je hier vragen over? Mail naar onze adviseurs van de binnendienst. Momenteel zetten we alles in werking om de alarmen af te handelen. Op basis van prioriteit beantwoorden wij daarom je eventuele vraag.