Blinkers
'Heel fijn dat Altide de Medido-meldingen oplost'
Sinds eind februari ondersteunt medisch servicecentrum Altide de ‘slimme’ medicijndispensers (Medido) van thuiszorgorganisatie Blinkers. Als cliënten van Blinkers bijvoorbeeld hun medicatie vergeten in te nemen, ontvangen de centralisten van Altide een melding. Zij trekken meteen aan de bel bij de cliënt en zo nodig nemen zij contact op met een zorgmedewerker van Blinkers. ‘Onze deskundige centralisten staan 24/7 paraat om zorg op afstand te bieden’, verzekert Marijke Nijpels, klantadviseur bij Altide. ‘Dat is goed nieuws voor de cliënten én zorgprofessionals van Blinkers.’
De medicijndispenser Medido is in feite een slimme ‘medicijnklok’ die cliënten eraan herinnert om op tijd de juiste medicatie in te nemen. Het gebruik van de medicijndispenser is kinderlijk eenvoudig. Op het ingestelde moment geeft het apparaatje een geluid- lichtsignaal. Vervolgens drukt de cliënt op een knop en de medicatie komt in een ingescheurd zakje tevoorschijn. Het enige wat de cliënt nog hoeft te doen, is het innemen van de medicijnen.
De voordelen van de medicijndispenser zijn groot. Gebruikers ervaren meer zelfredzaamheid én zij nemen bovendien vaker op tijd hun medicijnen in. ‘De Medido bevordert de therapietrouw’, vat Nijpels samen. Ook zorgorganisaties zijn gebaat bij de medicijnklok. Dit hulpmiddel leidt namelijk tot een behoorlijke arbeidsbesparing en die tijd kunnen zorgmedewerkers nu aan andere cliënten besteden. ‘Een win-winsituatie dus.’
Ervaring
Het kan gebeuren dat een cliënt de medicatie niet inneemt of dat er problemen zijn met de dispenser. In die gevallen krijgen de centralisten van Altide automatisch een seintje. Zij nemen dan direct telefonisch contact op met de cliënt om te vragen wat er aan de hand is. ‘Driekwart van alle meldingen handelen we zelf af en hoeven we de zorgorganisatie niet lastig te vallen’, schetst Nijpels.
Dit mooie resultaat is mede te danken aan de ervaring en deskundigheid vanuit Altide. ‘Onze centralisten zijn medisch geschoold en bewaken ruim 5.000 Medido’s voor 65 zorgorganisaties. Altide ontvangt dagelijks circa 500 alarmmeldingen, dus onze centralisten weten precies hoe ze moeten handelen. De combinatie van kennis en ervaring vergroot onze betrouwbaarheid.’
Drukke werkweken
Shevany Sital, regieverpleegkundige bij Blinkers, is blij met de ondersteuning vanuit Altide. ‘Als regieverpleegkundigen en zorgregisseurs hebben we drukke werkweken en daarnaast draaien we ook nog bereikbaarheidsdiensten. Het is heel fijn dat Altide een groot deel van de Medido-meldingen eruit filtert en oplost. Dat scheelt ons veel tijd die we nu aan andere werkzaamheden kunnen besteden.’ Ook de algemene samenwerking met Altide gooit hoge ogen. ‘Overleg- en evaluatiesessies verlopen helder en voortvarend, die duidelijke aanpak van Altide waardeer ik.’
Voldoening
Marijke Nijpels is eveneens tevreden. ‘Ik streef naar vlotte en soepele samenwerkingsprocessen en dat is ook in het Medido-traject gelukt. Dat geeft mij veel voldoening’, aldus de klantadviseur. ‘Als de klant tevreden is, ben ik dat ook.’ Na deze implementatie blijft zij vanuit Altide het eerste aanspeekpunt voor Blinkers. ‘De zorg elke dag iets beter maken, dát is mijn drijfveer.’