Spring naar inhoud

Cliëntenraad

Bij Altide in Beilen, Varsseveld en Veldhoven vinden we het belangrijk dat cliënten meedenken, meepraten en ervaringen delen over de dienstverlening. Juist de beleving van de cliënt of verwanten kan een belangrijke bijdrage zijn aan het verbeteren van het werk van Altide. Het is niet mogelijk alle cliënten over alle ontwikkelingen binnen Altide mee te laten praten. Daarom werkt Altide met een cliëntenraad. Deze cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten en behartigt dus ook uw belangen. 

Hoe werkt de cliëntenraad?

De cliëntenraad vergadert zo’n vijf keer per jaar op een goed bereikbare centrale locatie voor alle leden of digitaal. De directeur van Altide woont (een deel van) de vergadering bij. De cliëntenraad heeft rechten die door de regering in een wet zijn vastgelegd; de Wet Medezeggenschap Cliëntenraden Zorginstellingen (WMCZ).

  • In de vergaderingen spreken we over de uitkomsten van klanttevredenheidonderzoeken, ontwikkelingen, projecten en communicatie met cliënten. 
  • Regelmatig nodigen we ook gasten uit voor meer informatie over verschillende onderwerpen en diensten. 
  • De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over bijvoorbeeld: kwaliteit van zorg; hoe het geld wordt uitgegeven; belangrijke wijzigingen in de organisatie; de manier waarop er met cliënten wordt omgegaan (bijvoorbeeld bejegening); het nakomen van afspraken en het cliëntdossier. 
  • De cliëntenraad van Altide denkt en praat mee over de manier waarop de dienstverlening wordt verleend. 
  • U kunt ook zelf onderwerpen inbrengen.

De cliëntenraad behandelt geen individuele klachten, maar heeft wel een signalerende functie. Zaken die door leden van de cliëntenraad vaker ervaren of gehoord zijn worden besproken met de directie. Voor individuele klachten heeft Altide een klachtencommissie met een eigen klachtenprocedure.


Over Altide

Wij zijn Altide. Een nieuwe naam in de zorg, maar als afzonderlijke organisaties al jaren actief als dochteronderneming van Sensire (NAAST) en Espria (ZCN). Wij bieden vernieuwende zorg op afstand voor honderdduizenden cliënten en patiënten van ruim 200 zorgorganisaties door heel Nederland. Bijvoorbeeld thuiszorg, verpleeghuiszorg, jeugdgezondheidszorg, ziekenhuizen, huisartsen en kraamzorg. Daarvoor staan onze 250 zorgprofessionals 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar met zorg, advies en ondersteuning. Dat doen we met onder meer persoonsalarmering, telefonische en online bereikbaarheid, beeldzorg en thuismonitoring. Zo houden we samen de zorg overeind en kunnen we allemaal langer de regie houden over ons leven.