Attent Zorg en Behandeling
'Om goede zorg te kunnen blijven verlenen, hebben we elkaar hard nodig'
Attent en Altide werken al jarenlang samen op het gebied van persoonsalarmering. Mede door die goede ervaringen neemt Attent vanaf juni 2024 nóg een dienst van Altide af: de verpleegkundige triage (van 23 tot 7 uur). ‘Daarmee ontzorgt Altide onze eigen verpleegkundigen en dat is in deze tijd van personeelstekort onmisbaar.'
Om goede zorg te kunnen blijven verlenen, hebben we elkaar hard nodig’, schetst Hillie Wiesbrock, manager Verpleegkundige Ambulante Zorg (VAZ) en team Specialistische wondzorg bij Attent. Attent biedt zorg aan ouderen in Zuidoost-Gelderland op elf zorglocaties en bij mensen thuis. Je kunt bij Attent terecht voor zorg met wonen, revalidatie, thuiszorg en meer.
Langer veilig thuis wonen
Attent en Altide zijn al ruim tien jaar aan elkaar verbonden. Sinds 2013 maakt Attent gebruik van de persoonsalarmering van Altide. Dat systeem werkt heel eenvoudig. Als een cliënt de alarmknop indrukt, wordt direct verbinding gelegd met een centralist van Altide. ‘Onze centralisten zijn vanwege hun medische achtergrond goed in staat om de hulpvragen op waarde te schatten’, vertelt Elles Vis, klantadviseur bij Altide. ‘In acute situaties, zoals bij plotselinge benauwdheid of een valletsel, schakelen zij meteen een zorgprofessional van Attent in. Dankzij onze inzet kunnen ouderen langer veilig thuis wonen.’
Ook de Gelderse zorgorganisatie heeft baat bij de ondersteuning vanuit Altide. ‘Circa 80 procent van alle meldingen lossen wij zelf op en dat vermindert de druk op Attent. Die tijd kunnen zij nu aan andere cliënten besteden’, aldus Elles.
Zeer welkom
Dat Attent nu ook de nachtelijke verpleegkundige triage (deels) aan Altide uitbesteedt, heeft verschillende redenen. ‘Onze zorgteams zijn klein en dus per definitie kwetsbaar’, schetst Hillie Wiesbrock. ‘Bovendien is het – zeker in geval van ziekte en vakanties - steeds lastiger om de formatie tijdens nachtdiensten rond te krijgen. Tussen 23 en 7 uur is verpleegkundige ondersteuning zeer welkom.’
Vanwege het al bestaande lijntje met Altide is besloten om ook de verpleegkundige triage bij dit medisch servicecentrum onder te brengen. ‘De keuze voor Altide heeft te maken met de expertise die ze bieden én met wederzijds vertrouwen’, licht Hillie toe. ‘We zijn er voor elkaar, dat is de basis.’
Sparringpartner
Zoals gezegd verzorgt Altide tussen 23 uur en 7 uur de verpleegkundige triage voor Attent. Dit betekent dat verzorgenden van Attent tijdens deze uren in eerste instantie contact opnemen met hun eigen bereikbaarheidsdienst. Als die medewerker in gesprek is, worden zij automatisch doorgeschakeld naar een verpleegkundige van Altide. De zorgprofessional van Altide is op dat moment de adviseur en sparringpartner. ‘Als de gezondheid van een bewoner verslechtert, is het voor een verzorgende soms best lastig om daar adequaat op te reageren. Ook het al dan niet inschakelen van een arts kan tot twijfel leiden’, vertelt Hillie.
Expertise
Als verzorgenden van Attent ’s nachts willen overleggen, dan krijgen zij een verpleegkundige aan de lijn die veel ervaring heeft met telefonische triage. De verpleegkundigen van Altide hebben bovendien toegang tot de medische dossiers van de cliënten van Attent. ‘Op basis van de medische gegevens én hun verpleegkundige expertise zijn zij uitstekend in staat om inhoudelijke vragen te beantwoorden’, licht Elles toe. ‘Als de situatie daarom vraagt, kunnen zij ook direct een arts van Attent inschakelen.’
Kwaliteit geborgd
Dankzij deze constructie heeft Attent ’s nachts minder mensen nodig in de bereikbaarheidsdienst. Is de dienstdoende verpleegkundige van Attent in gesprek, dan komt een volgend telefoontje automatisch bij Altide terecht. ‘De beller wordt dus altijd meteen te woord gestaan’, verzekert klantadviseur Elles. ‘Dankzij de combinatie van snelheid en vakinhoudelijke expertise is de kwaliteit van onze zorg dus altijd geborgd’, vult Hillie aan.
Dezelfde taal
Hoewel de verpleegkundige triage vanuit Altide nog gestalte moet krijgen binnen Attent, zijn Hillie en Elles nu al enthousiast over hun samenwerking. ‘Het lijntje met de professionals van Altide is heel kort, zij zijn echt collega’s geworden’, vertelt Hillie. Elles sluit zich daar graag bij aan. ‘We spreken dezelfde taal en we hebben een klik. Vanuit Altide kunnen wij zorgorganisaties ontzorgen, zodat mensen die écht fysieke zorg nodig hebben niet tussen wal en schip belanden.’
Over Attent
Ouderen kunnen bij Attent rekenen op liefdevolle zorg en ondersteuning in een vertrouwde omgeving. Attent biedt dit zowel aan huis als binnen de elf woonzorglocaties in de regio’s Doesburg, Dieren, Rheden, Velp, Arnhem en Elst. De ruim 1.400 gemotiveerde medewerkers en 600 vrijwilligers van Attent spannen zich dagelijks in om zoveel mogelijk maatwerk te leveren, met als doel de kwaliteit van leven van de cliënt te ondersteunen op een manier die bij de individuele situatie van de cliënt past.