Spring naar inhoud

Het Max Plazier Huis

Altide verzorgt verpleegkundige triage in de nacht

Sinds begin april verzorgt medisch servicecentrum Altide de nachtelijke verpleegkundige triage voor Het Max Plazier Huis. Dit betekent dat verzorgenden en helpenden van het Noord-Hollandse zorgcentrum dagelijks van 23.00 tot 7.00 uur verpleegkundig advies kunnen inwinnen bij Altide. Deze ondersteuning op afstand verlicht de werkdruk van het verpleegkundig team binnen Het Max Plazier Huis.

Voorheen vervulden de zeven verpleegkundigen van Het Max Plazier Huis deze bereikbaarheidsdienst. ‘Bij ziekte of als iemand minder wil gaan werken, is zo’n klein team heel kwetsbaar’, schetst zorgmanager Patricia Rijs. Via een regionaal samenwerkingsproject kwam Het Max Plazier Huis in contact met Altide. ‘Die gesprekken verliepen vanaf het eerste moment heel prettig.’

Geen drempels

Verzorgenden en helpenden plus kunnen met alle mogelijke vragen aan Altide’s bel trekken. ‘Stel dat een bewoner die bloedverdunners gebruikt op zijn hoofd valt, moet de huisartsenpost dan worden ingeseind?’, vraagt de zorgmanager zich hardop af. ‘Of stel dat familie zich zorgen maakt over de toestand van een terminale bewoner. In zo’n geval is het heel fijn om een verpleegkundige te kunnen consulteren.’ Ook bij een niet-pluisgevoel mogen ze advies bij Altide inwinnen. ‘Daarin werpen we geen enkele drempel op.’

Afgewogen advies

Bij vragen kunnen de triagisten van Altide op afstand meekijken in de zorgdossiers van bewoners. ‘Zij beschikken over alle medische gegevens en kunnen dus een afgewogen advies geven’, verwacht Rijs. De triagist kan adviseren om de huisartsenpost of het verpleegkundig technisch team (VTT) van woonzorggroep Samen in te schakelen. ‘Altide verzorgt de telefonische triage en fysieke zorg is altijd dichtbij. Zo is de kwaliteit van de verpleegkundige zorg tijdens de nachten geborgd.’

Vlekkeloos

Deze samenwerking is in zeer korte tijd opgetuigd. ‘Beide organisaties hebben een gezamenlijk doel én beschikken over korte interne lijnen’, vertelt Laura Venhorst, klantadviseur bij Altide. ‘Daardoor konden we snel schakelen, ook als het gaat om de borging van onze samenwerking. De voorbereiding is vlekkeloos verlopen.’

De zichtbaarheid is juist in onzekere situaties heel fijn voor onze medewerkers

Klein en plat

Patricia Rijs sluit zich daar graag bij aan. ‘Met 56 bewoners is Het Max Plazier Huis een kleine én platte organisatie.’ Zo is zij behalve zorgmanager ook psycholoog en applicatiebeheerder. ‘In onze organisatie worden we niet gehinderd door extra managementlagen die dit soort processen kunnen vertragen’, vertelt Rijs. ‘Gelet op het voortraject heb ik alle vertrouwen in de kwaliteit van de verpleegkundige triage door Altide.’

Voldoening

Laura Venhorst kijkt terug op een geslaagde coproductie. ‘Ik vind het fijn om ervoor te zorgen dat ons product goed aansluit bij de behoefte van de klant. Dat is in dit geval zeker gelukt en dat geeft mij veel voldoening’, aldus de klantadviseur van Altide.

Patricia Rijs is vooral blij dat de verpleegkundige triage tijdens de nacht nu ‘helder’ geregeld is. ‘Onze medewerkers bellen met een nummer van Altide dat is voorbehouden aan Het Max Plazier Huis. De triagist van Altide weet dus meteen dat het telefoontje van ons afkomstig is en kan daar direct op anticiperen. Die zichtbaarheid is juist in onzekere situaties heel fijn voor onze medewerkers.’

Over Het Max Plazier Huis

Het Max Plazier Huis in Schagerbrug geeft zorg aan mensen met dementie. Daarvoor wordt op 7 woongroepen kleinschalige zorg aan 8 bewoners per groep geboden. Mensen met dementie kunnen ook tijdelijk verblijven op basis van logeren, dagopvang, of bij spoed wanneer het thuis even niet goed meer lukt. Bijvoorbeeld omdat de partner het (tijdelijk) niet meer goed volhoudt. Ook zijn er mogelijkheden voor hospice-zorg aan mensen met dementie in hun laatste levensfase.

Meer informatie