Spring naar inhoud

Verwijspunt 020: snel de juiste plek voor cliënten

Tijdens de ANW-uren speelt Altide een belangrijke rol binnen Verwijspunt 020, het regionale loket voor tijdelijke zorg in de regio Amsterdam en Amstelland. Dit loket is er speciaal voor verwijzers zoals huisartsen en spoedeisende hulp (SEH)-artsen, die patiënten moeten doorsturen voor een crisisopname, eerstelijns verblijf of een medische beoordeling voor een rechterlijke machtiging. Vanwege hun prettige samenwerking hebben Altide en Verwijspunt 020 besloten om hun contract te verlengen. Afgelopen dinsdag stonden Verwijspunt 020 en Altide feestelijk stil bij dit heuglijke feit.

De medewerkers van Verwijspunt 020 zijn maandag tot en met vrijdag van 8.30 - 17.00 uur telefonisch bereikbaar voor (aan)vragen van de huisarts. Buiten deze tijden neemt Altide waar. Altide ondersteunt deze triage en bemiddeling, zodat zorgorganisaties in Amsterdam en Amstelland snel en gecoördineerd kunnen handelen.

Beter benutten van tijd, geld en capaciteit

Verwijspunt 020 is een samenwerking tussen Amsta, Amstelring, Cordaan, Evean, Zonnehuisgroep Amstelland en Zorggroep Amsterdam Oost. Zij willen samen de bereikbaarheid van zorg in de stad efficiënter organiseren. Altide behandelt namens hen circa 150 verwijsaanvragen per maand.

Vanuit het team ICT Diensten ondersteunt Sigra Verwijspunt 020 bij het digitaliseren van processen. ‘Onze ambitie is steeds het teruggeven van tijd en/of financiële ruimte aan de zorg’, aldus Natasja van der Winden, servicemanager Digitale Zorg bij Sigra. Door de belangen van de leden in de regio te behartigen en centrale contractinkoop te faciliteren, helpt Sigra zorgorganisaties tijd, geld en capaciteit nog beter te benutten.

Tijdelijke opname

Het komt regelmatig voor dat een oudere die zelfstandig thuis woont plotseling tijdelijke opvang nodig heeft. Bijvoorbeeld na een val of plotselinge achteruitgang door bijvoorbeeld griep. In dat geval kunnen huisartsen en SEH-artsen deze patiënten bij Verwijspunt 020 aanmelden voor een tijdelijke opname in een eerstelijns verblijf binnen één van de samenwerkende zorgorganisaties (ELV, laag-, hoog-complex en palliatief).

Geschikte plek

Tijdens de ANW-uren inventariseert de triagist van Altide de aanvraag en beoordeelt of deze voldoet aan de verwijscriteria. Op basis hiervan zoekt de triagist een geschikte plek. De triagist van Altide houdt de huisarts of SEH-arts op de hoogte over de voortgang en deelt verwijsinformatie met de VVT-organisatie (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) die de patiënt opneemt.

Eén centraal punt

Het beoordelen van zo’n verwijsverzoek en het vinden van het juiste bed is een complexe klus. ‘Voorheen moesten huisartsen en SEH-artsen zelf op zoek naar een geschikt bed en dat was zeer omslachtig en tijdrovend’, licht Natasja toe. ‘Met Verwijspunt 020 beschikken we in de regio Amsterdam-Amstelland over één centraal punt waar we een goede tijdelijke plek kunnen regelen. Dankzij deze werkwijze ontzorgen we in de eerste plaats artsen, cliënten en hun mantelzorgers. Daarnaast leidt onze regionale aanpak tot efficiëntievoordelen.’ Marijke hoopt dat andere zorgorganisaties dit voorbeeld volgen. ‘Op die manier anticiperen we samen op de landelijke schaarste aan zorgprofessionals.’