BrabantZorg
BrabantZorg lovend over partnerschap met Altide
BrabantZorg en medisch servicecentrum Altide werken al jaren nauw samen. Sinds 2018 verzorgt Altide de bereikbaarheidsdiensten en beeldzorg voor BrabantZorg. Inmiddels werken beide organisaties ook samen op het gebied van de Medido-meldingen, persoonsalarmering en de zorgdienst Volledig Pakket Thuis (VPT).
‘We zijn zeer tevreden met deze samenwerking, die we eigenlijk liever omschrijven als partnerschap’, vertelt Minke Mikkers, manager ondersteunende diensten bij BrabantZorg. ‘Altide denkt met ons mee, vertelt altijd het eerlijke verhaal en werkt samen met de cliënt/bewoner, zijn familie en ons aan een fijne dag.’
Altide verzorgde eerder al de telefonische opvolging van de persoonsalarmering van cliënten van BrabantZorg, maar zowel de apparatuur als het sleutelkastje kwamen van een andere partij. ‘Toen in 2023 de dienstverlening van de andere partij tekortschoot, is samen met Altide gekeken hoe we de dienstverlening voor onze cliënten konden verbeteren’, vertelt Mikkers. ‘In 2024 heeft Altide alle apparatuur voor persoonsalarmering overgenomen en sindsdien is Altide zowel onze partner in persoonsalarmering (apparatuur en opvolging) als in woningtoegang. Sindsdien ontvangen cliënten nog maar één factuur en dat is veel prettiger.
Verder is het voor BrabantZorg overzichtelijker dat alle onderdelen van persoonsalarmering bij één samenwerkingspartner zijn ondergebracht. Het wijzigen van cliëntgegevens of zorginformatie hoeft nog maar op één plek en daarmee is onze dienstverlening beter gestroomlijnd.’
Regionale samenwerking
De samenwerking met Altide beperkt zich niet tot BrabantZorg. Mikkers: ‘Wat betreft de ongeplande nachtzorg werken we sinds 2024 samen met andere zorgorganisaties in deze regio. We werken ‘s nachts samen op bepaalde routes. Altide is inmiddels ook aangehaakt bij deze regionale samenwerking. Zo nodig kunnen de centralisten van Altide de dienstdoende professional toegang geven tot het dossier van de desbetreffende cliënt. Zorgprofessionals en cliënten in deze regio kunnen er dus op vertrouwen dat hulpvragen altijd tijdig en op de juiste manier worden beoordeeld.’
Eén loket
BrabantZorg kiest bewust voor samenwerking met één medisch servicecentrum. ‘Een centraal loket is voor iedereen veel overzichtelijker en je kunt sneller schakelen. Omdat alle cliëntgegevens op één punt zijn samengebracht, kun je informatie over de cliënt eenvoudig koppelen’, aldus Jeroen Hankel, programmamanager Zorgtechnologie bij BrabantZorg.
Vergelijkbaar DNA
Wat wellicht bijdraagt aan de goede samenwerking is het vergelijkbare DNA van BrabantZorg en Altide. ‘Beide organisaties zijn heel pragmatisch én stellen de cliënt centraal’, aldus Hankel. ‘Altide denkt met ons mee en levert indien nodig maatwerk’, vervolgt Mikkers. ‘Tegelijkertijd durft Altide ook op de rem te trappen of alternatieven aan te dragen als wij een verkeerde afslag dreigen te nemen. Op deze manier versterken we elkaar in onze ontwikkeling.’
Wij kunnen ons geen fijnere partner wensen, dit is samenwerking 2.0
Vertrouwd
Als ondersteuning op afstand goed verloopt, is dat natuurlijk fijn voor de medewerkers van BrabantZorg. Toch zijn het de cliënten die hiervan de meeste winst ervaren. ‘Dankzij de digitale en telefonische ondersteuning van Altide kunnen onze cliënten langer thuis blijven wonen. En wie wil dat niet: wonen in een vertrouwde omgeving, met vertrouwde mensen om je heen om te helpen en te kunnen doen waar jij blij van wordt’, schetst Hankel.
Samenwerking 2.0
BrabantZorg is een organisatie in beweging. ‘We kijken continu naar mogelijkheden om de zorg voor onze cliënten én medewerkers elke dag zo prettig mogelijk te maken. Inclusief de inzet van handige hulpmiddelen en technologie. Altide is hierin een goede gespreks- en samenwerkingspartner’, aldus Mikkers en Hankel. ‘Wij kunnen ons geen fijnere partner wensen, dit is samenwerking 2.0.’
Marijke Nijpels, klantadviseur bij Altide, sluit zich daar graag bij aan. ‘De positiviteit binnen BrabantZorg leidt tot regionale kruisbestuiving waardoor deze samenwerking zich steeds verder verbreedt. Samen brengen we de zorg nóg verder.’

Over BrabantZorg
Elke dag zo fijn mogelijk. Dat is wat BrabantZorg elke dag drijft bij de ondersteuning van bewoners en cliënten én dat is wat ze willen voor hun medewerkers. BrabantZorg biedt elke dag vanuit 33 locaties ondersteuning, welzijn, zorg en wonen op maat aan zo’n 11.000 cliënten. Dat zijn cliënten die wonen in de wijk en thuiszorg krijgen, cliënten die tijdelijk verblijven om te revalideren/herstellen en bewoners die verpleeghuiszorg krijgen. Daarbij wordt naar mogelijkheden gezocht om een zo fijn en waardige mogelijke dag te ervaren. Hierin werken ze vanuit kleine teams met betrokken medewerkers samen met cliënten/bewoners en hun naasten. SamenZorg noemen ze dat.