DrieGasthuizenGroep
Met triage Altide altijd verpleegkundige op afstand aanwezig
Sinds 1 juli verzorgt medisch servicecentrum Altide de verpleegkundige triage (op afstand) voor DrieGasthuizenGroep in Arnhem. In de nacht beantwoorden de triagisten van Altide vragen van verzorgenden en helpenden die werken op de woonzorglocaties van DrieGasthuizenGroep. Projectleider Krista Haanappel is blij met deze telefonische hulplijn. ‘Er is nu ’s nachts altijd een verpleegkundige beschikbaar op wie onze medewerkers kunnen terugvallen. Dat geeft een vertrouwd gevoel.’
DrieGasthuizenGroep beschikte jarenlang over eigen verpleegkundigen die ’s nachts paraat stonden. Door schaarste aan zorgprofessionals werd die taak het afgelopen half jaar door het achterwachtteam van de eigen thuiszorgorganisatie (Thuiszorg Groot Gelre) vervuld. Dit is een telefonische triage-(slaap)dienst op afstand, maar ook dat team kon de nachtelijke taken uiteindelijk niet meer bolwerken. ‘Uiteindelijk hebben we enkele noodgrepen moeten toepassen om de verpleegkundige nachtzorg in de benen te houden, maar dat waren tijdelijke oplossingen’, blikt Krista terug. ‘We hadden dringend behoefte aan structurele ondersteuning.’
Compliment
Via-via kwam DrieGasthuizenGroep in contact met Altide. ‘In april vond de kennismaking plaats en op 1 juli klonk het startsein van de verpleegkundige triage. Altide onderkende onze urgentie en schakelde snel. Dat verdient een groot compliment’, aldus Krista.
‘Ik hou van gestructureerd werken’, reageert Marijke Nijpels, klantadviseur bij Altide. ‘Oftewel helder zijn over je verwachtingen en samen effectief communiceren over de inhoud. Zo houd je de vaart erin.’
Hoogste versnelling
In de korte voorbereidingsfase moest er veel geregeld worden. Nadat het managementteam van DrieGasthuizenGroep in mei de samenwerking goedkeurde, schakelden beide partijen naar de hoogste versnelling. ‘Op advies van Altide schoven alle betrokken afdelingen aan en konden we doorpakken.’ Daarmee doelt de projectleider onder meer op het afstemmen van protocollen en het toegankelijk maken van de zorgdossiers. Na twee online bijeenkomsten, enkele telefoontjes en dito mailtjes stond de verpleegkundige triage in de steigers. ‘Beide partijen hebben hun aandeel geleverd, dit project is een echte coproductie’, vindt Krista.
Twijfel
Er kunnen allerlei redenen zijn om ’s nachts contact op te nemen met de verpleegkundige triagist van Altide. ‘Van benauwdheid en pijnklachten tot een valpartij met hoofdletsel’, verduidelijkt de projectleider. Ook bij twijfel mogen verzorgenden en helpenden aan deze ‘nachtbel’ trekken. Hetzelfde geldt voor een niet-pluisgevoel. ‘Ik heb liever dat medewerkers tien keer te vaak bellen dan één keer te weinig. Sterker nog, te veel bellen bestaat niet.’
Dankzij de heldere triage krijgen artsen nu doelgerichte zorgvragen. Altide functioneert dus als een filter.
Heldere triage
Deze constructie heeft veel voordelen, vindt de projectleider. ‘In de eerste plaats is er ’s nachts altijd een verpleegkundige beschikbaar om op afstand zorg te verlenen.’ En dankzij de heldere triage krijgen artsen van DrieGasthuizenGroep nu doelgerichte zorgvragen en worden ze minder vaak uit hun bed gebeld. Altide functioneert dus als een filter.’
Krista signaleert ook een bijvangst. ‘Verpleegkundigen in de dagdienst zijn tegenwoordig alerter, bijvoorbeeld als gaat om het aanvullen van medicatievoorraden. Omdat er ’s nachts geen fysieke verpleegkundige meer aanwezig is, willen ze die taak vooraf goed geregeld hebben.’
Voldoening
Nu dit project is afgerond, zit Krista’s taak erop. Ze kijkt terug op een geslaagde aanloop én een mooi resultaat. Wat geeft haar de meeste voldoening? ‘Dat bewoners goede zorg krijgen en dat medewerkers zo weinig mogelijk gedoe in hun werk ervaren. Ik denk dat beide aspecten zijn gelukt.’
Marijke is eveneens tevreden. ‘Ten eerste omdat de triagisten van Altide zo enthousiast zijn. Ze geven medisch inhoudelijk advies waarmee ze medewerkers van DrieGasthuizenGroep concreet verder helpen. Dat geeft hen veel voldoening’, weet de klantadviseur. ‘Daarnaast vormt onze ondersteuning een deeloplossing voor de toenemende personeelsschaarste in de zorg. Het is fijn om daar een bijdrage aan te kunnen leveren.’
Over DrieGasthuizenGroep
DrieGasthuizenGroep werkt elke dag voor en met mensen met een zorgvraag. Van thuiszorg tot specialistische ouderenzorg. Van een tijdelijk verblijf tot zorgvriendelijk wonen op een van onze woonzorglocaties. Over wat DrieGastHuizenGroep kenmerkt zeggen ze het volgende: 'We zijn professioneel. We doen alles met passie, zorgzaamheid en respect. Zorg is voor ons zien, aanvoelen en uitgaan van eigen kracht. We vinden het belangrijk dat onze cliënten en bewoners zo zelfstandig mogelijk wonen en leven. Met onze persoonlijke benadering maken we het hen zo comfortabel mogelijk.'